חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עורך דין מומלץ לנפגעי פעולות איבה

נפגעתם בפעולת איבה? פיגוע טרור?משפט IL מציג לכם עורך דין מומלץ לטיפול בתביעה מול ביטוח לאומי לקבלת פיצויים ומיצוי זכויות לנפגעי טרור.

ישראל חשופה בכל רגע נתון לפעולות איבה פוטנציאליות, במסגרות שונות, והממשלה מכירה באחריותה לפצות את מי שנגרמו לו פציעות פיזיות או פגיעה ברכוש כתוצאה מאירועים כאלה. פיצוי זה מגיע הן לנזק ישיר, כגון פציעות שנגרמו בפיגועים, והן לנזק עקיף, אשר יכול לכלול עוגמת נפש הנובעת מתקריות כמו פגיעות טילים.

פיצוי ותמיכה ניתנים לקורבנות או למשפחותיהם במקרה של מוות.

מסגרת משפטית לפיצוי בפעולות איבה

המסגרת המשפטית המסדירה את הפיצויים לנפגעי פעולות איבה היא חוק הפיצויים לנפגעי פעולות איבה, התש"א-1970, המכונה לרוב חוק הפיצויים. תעריפי הסיוע הכספי נקבעים בהתאם להוראות המפורטות בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התש"ט-599, העוסק בזכויות ותמיכה באנשים עם מוגבלות.

קביעת פעולות עוינות

הצעד הראשון בהבטחת פיצויים על פגיעות פיזיות שנגרמו בפעולת איבה הוא לקבוע שהאירוע נחשב כפעולת איבה. ברוב המקרים, הנסיבות עצמן מבהירות זאת, והרשויות הרלוונטיות פונות באופן יזום אל הקורבנות כדי לסייע להם לעמוד על זכויותיהם. במקרים של מחלוקת, על הקורבנות להוכיח שהאירוע נופל תחת ההגדרה של פעולת איבה, כמפורט בסעיף 1 לחוק התגמולים. הרשות האחראית לקביעה זו היא "הרשות המאשרת" במשרד הביטחון.

מחלוקות בשאלה האם אירוע נחשב כפעולת איבה יכולה, לעיתים, לגרום לעיכובים בפיצוי ולהליך מורכב יותר של תביעות לאחר פעולות איבה. למשל, בתיק בירושלים משנת 2006 נדרשו כתשע שנים של חקירה מעמיקה ואיסוף ראיות עד שמשרד הביטחון זיהה נערה בת 14 שהותקפה על ידי ארבעה גברים פלסטינים כנפגעת פעולות איבה. מצב דומה התרחש במקרה של אברהם בן ציון, שם נדרשו למעלה משנתיים של מאמצים מצד משפחת הקורבן לקבוע כי מותו היה תוצאה של פיגוע לאומני ולא של "שוד מסובך".

 

הקריטריונים לזכאות לפיצוי בפעולות איבה

המוסד לביטוח לאומי מנהל את מערך הפיצויים לנפגעי פעולות איבה, על בסיס תנאי זכאות מסוימים. תנאים אלה כוללים:

  • תושבות בישראל ופציעה שהתרחשה בישראל (כולל אזורים כמו יו"ש ועזה).
  • אזרחות ישראלית ופציעה שנגרמה בישראל (כולל יו"ש ועזה).
  • פגיעה מחוץ לישראל, כאשר לא חלפה שנה מאז חדל הפרט להיות תושב ישראל.
  • ללא אזרחות ישראלית, אך הפציעה התרחשה בישראל במהלך שהייה חוקית.
  • תושבות בשטחים ללא תעודת זהות ישראלית ופגיעה בתחומי מדינת ישראל, למעט יו"ש ועזה, במהלך שהות חוקית.
  • תושבות חוץ, פגיעה בחו"ל עקב עבודה אצל מעסיק ישראלי.

 

דרגת נכות והשלכותיה

לדרגת הנכות המוקנית לנפגע על ידי המוסד לביטוח לאומי תפקיד משמעותי בקביעת סוג והיקף הפיצויים. דרגת נכות מתחת ל- 9% הופכת את הנפגע לבלתי זכאי לפיצויים או מענקים חודשיים. בעלי דרגת נכות בין 10% ל- 19% זכאים למענק חד פעמי ואילו בעלי דרגת נכות מעל 20% זכאים לתגמול חודשי. בנוסף, לדרגת הנכות יש משמעות במונחים של הטבות וזכויות אחרות, כפי שנחקור בשורות הבאות.

פיצויים בגין פעולות איבה על נזקי גוף כוללים יותר מסתם הוצאות רפואיות ותגמול כספי. נפגעי פעולות איבה זכאים למגוון רחב של הטבות המכסות היבטים שונים של חייהם. בין היתר מדובר בשיקום מקצועי, תמיכה חינוכית, סיוע בפתיחת עסקים עצמאיים, הטבות לרכישת נכסים, טיפול פסיכולוגי, סיוע בתרופות שאינן מכוסות, תמיכה בנכים, התאמות לדיור, סיוע בניידות ועוד.

בעוד שתנאי זכאות ספציפיים חלים על כל אחת מהטבות אלו, הרעיון הכולל הוא אחיד: נפגעי פעולות איבה זכאים לקבל תמיכה מהמדינה ותגמולים שנועדו להקל על האתגרים הפיזיים, הנפשיים, המשפחתיים, החברתיים והכלכליים העומדים בפניהם.

התייעצות עם עורך דין מומלץ 

אתר משפט IL מאגד מספר עורכי דין מומלצים לניהול וסיוע משפטי לנפגעי פעולות איבה, ובעלי הניסיון הנדרש כדי לנווט בדרך המורכבת של עמידה על זכויות הקורבנות ובני משפחותיהם במלואן.

בין אם בשלבים הראשונים, כאשר ייתכנו מחלוקות על הכרה, או במהלך אינטראקציות עם רשויות שונות, הכוונה משפטית מיוחדת היא חיונית.

ראוי לציין שכל שלב לאחר פציעה יכול להשפיע על הזכאות.

כך למשל, דרגת הנכות שנקבעה לנפגע היא גורם מרכזי המשפיע על הטבות מעבר להיבטים רפואיים גרידא. הנחות נסיעה ברכבת, למשל, זמינות לבעלי דרגת נכות של לפחות 33%, סיוע לפתיחת עסקים עצמאיים מחייב דרגת נכות של 20% לפחות, והנחות בארנונה ניתנות לדרגות נכות של 10% ומעלה.

הכוונה מקצועית חשובה במיוחד כאשר אופי האירוע או השלכותיו שנוי במחלוקת, כגון במהלך אינטראקציות עם הוועדה הרפואית האחראית על קביעת דרגת הנכות. במקרים בהם הקורבנות אינם מסכימים עם החלטות שהתקבלו על ידי הרשויות, יש להם אפשרות להגיש ערעור. הליכים אלה הם מורכבים ומטופלים בצורה הטובה ביותר עם ייעוץ משפטי.

זקוקים לייעוץ או ייצוג משפטי? עדיף לעשות זאת עם עורך דין מנוסה , בקיא בתחום ובנישה שלו. מוזמנים לקרוא על עורכי הדין שלנו וליצור קשר.
בהצלחה!

תחומי התמחות

לקבלת ניוזלטר

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו