חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגבלים עסקיים ודיני תחרות

לפני הכל מה הם דיני / חוקי הגבלים עסקיים?

חוקי הגבלים עסקיים הן תקנות המעודדות תחרות בשוק החופשי על ידי הגבלת כוח השוק של כל שחקן או  חברה מסוימת הפעילה בתחום מסוים.

הלכה למעשה התקנות נועדו לדוגמא, מניעה של  מיזוגים ורכישות אשר לא ירכזו יותר מדי כוח שוק או שייווצר מונופול, כמו כן, החוק נועד לוודא שבעת הצורך יורה המפקח על פירוק חברות שהפכו למונופולים.

מניעת קרטלים ואובר ריכוזיות

חוקי הגבלים עסקיים גם מונעים מחברות מרובות שיתוף פעולה או יצירת קרטל כדי להגביל את התחרות באמצעות שיטות עבודה כמו קביעת מחירים

חוקי הגבלים עסקיים יושמו כדי למנוע מחברות להתאוות בצע ולנצל לרעה את כוחן. ללא התקנות הללו, פוליטיקאים רבים חוששים שעסקים גדולים יבלעו את הקטנים.

זה יביא פחות תחרות ופחות אפשרויות לצרכנים, מה שעלול להוביל למחירים גבוהים יותר, לאיכות נמוכה יותר ולפחות חדשנות, בין היתר.

בשל המורכבות של ההחלטה אילו פרקטיקות יגבילו את התחרות, דיני ההגבלים העסקיים הפכו להתמחות משפטית מובהקת.

מושגים בסיסיים מעולם ההגבלים העסקיים:

  • הסדר כובל
  • מיזוג
  • קבוצת ריכוז
  • קרטל
  • פטורי סוג
  • מונופול
  • צו מוסכם
  • מחיר טורפני

דוגמאות להפרת חוקי ההגבלים העסקיים של ענקיות טכנולוגיה

דוגמה להפרת חוק ההגבלים העסקיים בתחילת 2014,

גוגל הציעה הסדר הגבלים עסקיים עם הנציבות האירופית. גוגל אמרה שהיא תציג תוצאות של לפחות שלושה מתחרים בכל פעם שהיא מציגה תוצאות עבור חיפושים מיוחדים הקשורים למוצרים, מסעדות ונסיעות.

מתחרים, בתורם, יהיו חייבים לשלם לגוגל בכל פעם שמישהו לוחץ על סוגים ספציפיים של תוצאות המוצגות לצד התוצאות של גוגל, כאשר מנוע החיפוש אוסף את החשבון עבור מוניטור עצמאי שיפקח על התהליך.

4 ההצעה קבעה שספקי תוכן כמו Yelp יוכלו לבחור להסיר את התוכן שלהם משירותי החיפוש המיוחדים של גוגל מבלי לעמוד בפני קנסות.

ענקית החיפוש גם הציעה להסיר תנאים המקשים על מפרסמים להעביר את הקמפיינים שלהם לאתרים של מתחרים; אתרים המשתמשים בכלי החיפוש של Google יכולים היו להציג מודעות משירותים אחרים.

ההצעה בסופו של דבר לא התקבלה.

ב-20 באוקטובר 2020, משרד המשפטים של ארה"ב הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד גוגל בגין שיטות אנטי-תחרותיות הקשורות לדומיננטיות שלה לכאורה בפרסום בחיפוש.

זקוקים לייעוץ או ייצוג משפטי? עדיף לעשות זאת עם עורך דין מנוסה , בקיא בתחום ובנישה שלו. מוזמנים לקרוא על עורכי הדין שלנו וליצור קשר.
בהצלחה!

תחומי התמחות

לקבלת ניוזלטר

הצטרפו לרשימת הדיוור שלנו